Read more: http://www.ciktom.com/tutorial-pasang-butang-tweet-plus-one-share-dan-like-facebook-blogspot/#ixzz2mBdRtwHf

Wednesday, November 5, 2014

Tips Pemilihan Soy Protein

Unknown | 7:30 AM |

Assalammualaikum semua ...terima kasih sebab sudi singgah di blog juhaidajoe...ok..hari saya nak share sikit TIPS PEMILIHAN PROTEIN SOYA.

Saya pasti,masih ramai yang belum tahu kriteria dalam pemilihan protein soya..Dulu pun saya tak tahu...,sebab saya ni memang pengemar soya..asal soya memang saya akan beli...nak2 masa mengandung memang soya sesaja la hari2...Tapi sejak saya join Shaklee saya banyak belajar..salah satunya ialah kriteria dalam pemilihan protein soya yang terbaik...sebab jika kita salah atau tak tahu dengan ambil protein soya tanpa mengkaji sebelum membeli pasti ia tidak baik untuk kesihatan kita..

Insayallah tips yang saya share ni dapat membantu anda dalam pemilhan protein soya yang terbaik... :)Sharing is caring...cewah.. :) apa pun kita wajib mengambil makanan yang sihat dan yg terbaik kerana ia akan memberikan kpd kita kesihatan yg terbaik ,dengan izin Allah..

Ok jom kita lihat Tipnya :>>>


7 KRITERIA PENTING DALAM PEMILIHAN SOY PROTEIN
Ini ialah 7 KRITERIA PENTING dalam memilih Soy Protein yang baik dan berkualiti:-

1) KACANG SOYA ITU MESTI TUMBUH SECARA ORGANIK
Kajian menunjukkan penanaman secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. 
Jadi sangat penting pesticides, fungicides, herbicides tidak digunakan sepanjang pertumbuhan kacang soya ni.




2) KACANG SOYA ITU MESTILAH NON-GMO (Non-Genetically Modified Organism)

Produk soya (GMO) ialah produk yang telah diubahsuai genetiknyasehingga serangga pun tak lalu nak makan.
Jadi production pun bertambah besar dan pengeluar dapat untung berlipat kali ganda. Sebab itu mereka boleh jual dengan harga yang sangat murah.
Pengubahsuaian inilah yang boleh menyebabkan allergy, toxin dan potensi kanser.
Secara umumnya, Kacang soya GMO adalah lebih murah untuk dihasilkan. Lebih kurang macam Vitamin Sintetik vs. Vitamin Natural lah. 
Kebanyakan syarikat akan cari cara untuk menjimatkan kos pengeluaran produk. Jadi salah satunya adalah menggunakan kacang soya GMO.
Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan. 
Jadi sebab itulah penting kita pilih soya yang NON-GMO yer.




3) SOY PROTEIN ITU MESTI MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU
Ni lagi satu ciri yang sangat penting. Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormone, jus penghadaman, antibody, dan enzyme. 
If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.
Haa..Nampak tak kepentingannya di situ?




4) SOYFLAKES MESTI DIBERSIHKAN DENGAN AIR DAN BUKAN ALKOHOL
Semasa proses pembuatan soy isolate, ada kebanyakan company yang menggunakan alcohol untuk membersihkan soyflakes. 
Alkohol tu dah la sememangnya HARAM kan, ia juga akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%!!
ISOFLAVONES itu sangat diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan bermanfaat dalam penyeimbangan hormone.




5) BAHAN-BAHAN ANTI-THYROID / ANTI-GROWTH SUBSTANCE MESTI DISINGKIRKAN
Soya mentah mengandungi 'anti-growth', 'anti-tyrosine' substance. Kekurangan 'tyrosine' ni akan menyebabkan tekanan darah rendah, suhu badan rendah, dan 'restless leg syndrome'.
Jadi pastikan kita memilih jenama yang menggunakan 'extracting process' yang menyingkirkan bahan-bahan tersebut.
Dan pada masa yang sama ia masih mengekalkan keaslian soya dan mengekalkan paras asid amino serta isoflavones yang tinggi, yang sangat sensitive pada suhu panas.



6) PROSES PEMBUATAN SOY PROTEIN SEBAIKNYA TANPA PEMANASAN

Asid amino adalah sangat sensitive pada suhu panas. Ada kajian menunjukkan protein yang dimasak dengan suhu tinggi akan menghancurkan sehingga 50% acid amino perlu. 
Jadi jika kita sering makan diet yang kekurangan 'essential amino acids', ia akan memberi kesan kepada perkembangan otak dan hormone, atau perkembagan tisu badan juga akan terbantut.




7) SOY PROTEIN POWDER HENDAKLAH DITAMBAH UNSUR KALSIUM
Sebenarnya, kacang soya adalah bahan yang NEUTRAL (Neither acidic nor alkaline).
Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan, semasa penghasilan soy powder, minyak kacang soya (soybean oil) perlu disingkirkan supaya soy powder itu tidak mudah berbau. Proses ini menyebabkan soy powder menjadi sedikit berasid. 
Oleh itu, adalah penting untuk pengeluar soy powder menambah kalsium (unsur alkali) yang mencukupi untuk menjadikan ia neutral semula. Kebanyakan pengeluar TIDAK MENAMBAH kalcium yang cukup dalam produk mereka. 




Ok..anda dah baca sampai abis KRITERIA DALAM MEMILIH SOY PROTEIN...??...lepas ni anda mesti dah pakar dalam memiliah soy protein kan...hehe...

Di sini saya nak cadangkan kepada anda soy protein yg TERBAIK di pasaran dan memenuhi semua KRITERIA dia atas...sudah semestinya ESP!! 







Untuk anda yang ingin mencuba ESP..harga runcit satu canistar RM150(850gram) boleh tahan 1-2 bulan..Anda semua wajib cuba..dan rasa lah kebersanannya..Insyaallah anda pasti repeat order..

Berminat atau nak join member untuk dapatkan harga super jimat boleh PM Juhaidajoe 


SEKIRANYA ANDA INGIN MENCUBA SUPPLEMENT SHAKLEE, BOLEH HUBUNGI SAYA DAN KONSULTASI YANG BERTERUSAN DAN EKSKLUSIF AKAN DIBERIKAN PERCUMA HANYA UNTUK PELANGGAN BLOG Juhaidajoe. 


Shaklee Independent Distributor [1082620]    
Call / Sms /whatsapp  :013-5000902  
FB:  Vitamin Juhaidajoe (Boleh PM untuk sebarang pertanyaan)




No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...